Presentatie Artikel

Hieronder vind je mijn samenvatting van "Evolution of Corporate Homepages: 1996 to 2006" door Scott L. Jones in het Journal of Business Communication (2007; 44; 236). Deze samenvatting iss de begeleidende tekst bij de presentatie die ik over dit onderwerp gaf in de les Digitale Communicatie.


Vraag
Werd het design van corporate homepages homogener tussen de periode 1996-1997 en 2006?
De focus ligt op corporate websites, simple design issues en longitudinale aspect van de studie (het vergelijken van een bepaalde variabele, in dit geval homepages van grote bedrijven op verschillende tijdsstippen (1996-1997 en 2006).
Het belang van de longitudinale studie ligt er in dat de analyse van het verleden van websites, een beter beeld schept over web design vandaag.

Onderzoek
Jones vergelijkt enkele elementen van een homepage:
·     De schermlengte;
·     de primaire navigatie oriëntatie (verticaal/horizontaal/et cetera): de links naar de grootste onderdelen van de site;
·     de primaire navigatie stijl: Gewone tekst, iconen, knoppen, afbeelding;
·     het focal point: Afbeelding, klikbare afbeelding, logo, text advertisement en onduidelijk (wanneer niet één element overtuigend het focale punt is van de homepage);
·     de aanwezigheid en plaatsing van een zoekfunctie.

Bevindingen

1996-1997
2006

Schermlengte
+/- 2,6 maal
+/- 1,3 maal
Navigatie
5 opties, vaakst verticaal
2 opties, vaakst horizontaal
Navigatiestijl
Knop, tekst, icoon, figuur, …
Vooral knoppen (tabs) gebruikt
Focale punt
Verdeeld over aanklikbaar figuur, figuur, logo
Meestal aanklikbaar figuur
Zoekfunctie
Vaak afwezig en verdeeld qua positionering
Overwegend aanwezig en meestal rechtsboven te vinden




Actualisatie
Bij het bekijken van een tiental onderzochte sites, blijkt dat de homogeniteit ontdekt in 2006 zich voortzet. Opvallend is dat er sommige van de bedrijven nog steeds geen zoekfunctie op hun homepage hebben.
Ook zijn er nu meerdere sites waar plug-ins naar sociale netwerksites op aanwezig zijn, wat niet het geval was in 2006.

Beperkingen
Er werden slechts 25 sites bekeken, die niet op willekeurige manier werden gekozen. De resultaten kunnen dus niet gezien worden als representatief voor homepages van bedrijven in het algemeen. Wel is op te merken dat de sites niet gekozen waren op homogeniteit, en ze dit toch meer worden, wat op een sterke trend in het design van homepages kan wijzen.